Chinese les - Reisverslag uit Chuzhou, China van Marijn - WaarBenJij.nu Chinese les - Reisverslag uit Chuzhou, China van Marijn - WaarBenJij.nu

Chinese les

Blijf op de hoogte en volg Marijn

10 Maart 2013 | China, Chuzhou

Ni hao!



1-yī 2-èr 3-sān 4-sì 5-wǔ 6-liù 7-qī 8-bā 9-jiǔ 10-shí (=一二三四五六七八九十百千万). Jullie zullen je misschien afvragen wat ik nou weer schrijf in Pinyin en in Chinese karakters, maar voor mij is dit inmiddels gesneden koek!



Vandaag heb ik dan eindelijk mijn eerste Chinese les gehad. De les begon met een introductie van wat ik en mijn Turkse collega al wisten. Mijn Turkse collega kon nog niet eens tot drie tellen, maar kan al tot 99.999 tellen in het Chinees, dus voor mij was het een makkie. Waar ik nog wat kleine problemen mee had was met de karakters en de verschillende toonhoogtes, maar dit had ik vrij snel onder de knie.



Ik heb nog nooit een officiële Chinese les gevolgd, maar door gesprekken proberen aan te gaan in taxi’s, met mensen op straat, met collega’s etc. en door te luisteren en proberen te verstaan als collega’s met elkaar praten is het toch al mogelijk om een taal te leren, zonder hierin lessen te nemen.



De les was leuk en het is vooral gaaf als ik straks de basisvaardigheden beheers en wat langere gesprekken kan aangaan in het Chinees. Momenteel ben ik erg gemotiveerd om de taal te leren en ik hoop dat ik deze motivatie vast kan houden, zodat ik binnen een paar maanden een redelijk woordje Chinees spreek.



Helaas is de taal erg lastig en om het echt goed onder de knie te krijgen, is minstens twee jaar full time studie nodig, maar met wat basis dingen ben ik al tevreden!

  • 10 Maart 2013 - 18:56

    Max:

    Succes ermee is ook makkelijk als wij in China komen.
    Groetjes en hopelijk tot gauw in Voorthuizen

  • 11 Maart 2013 - 11:38

    Aalt En Reina:

    Ja ja, het lijkt of je het kunt, maar misschien zijn het wel allemaal vieze woorden. Ik ga ook maar eens aan de slag met de taal.

  • 11 Maart 2013 - 20:24

    William:

    Is weer eens wat anders dan thermodynamica

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Chuzhou

Marijn

Welkom op mijn persoonlijke pagina, waar ik mijn reiservaringen met jullie zal delen!

Actief sinds 30 Dec. 2011
Verslag gelezen: 309
Totaal aantal bezoekers 97818

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: