Bijzondere zakenreis naar Hefei! - Reisverslag uit Hefei, China van Marijn - WaarBenJij.nu Bijzondere zakenreis naar Hefei! - Reisverslag uit Hefei, China van Marijn - WaarBenJij.nu

Bijzondere zakenreis naar Hefei!

Blijf op de hoogte en volg Marijn

02 April 2014 | China, Hefei

Zakenreis naar Hefei!

Ni hao,

In mijn laatste verslag schreef ik nog over de geplande zakenreis naar Sint Petersburg, maar helaas is de meeting locatie gewijzigd. Ook is de datum gewijzigd en vlieg ik in mei naar Duitsland om daar mijn werk en projecten te presenteren voor alle fabrieksdirecteuren van Bosch en Siemens Cooling wereldwijd.

Omdat de zakenreis in Giengen is, heb ik mooi de kans om even bij Robert Jan en Marianne (m’n broer en z’n vriendin) langs te gaan. Ook plan ik waarschijnlijk even een vakantie naar Nederland voor 1,5 of 2 weken.

Gisteren en vandaag had ik weer een zakenreis. Eigenlijk heb ik wel regelmatig zakenreizen naar andere steden in China en meestal zijn ze erg bijzonder. Het bezoekje aan de hoofdstad van de Anhui provincie (de provincie waar ik woon), Hefei, was bijzonder en de moeite waard om er een verslagje over te schrijven.

Op dinsdagmorgen werd ik opgepikt door een prachtige 6-persoons auto van het Amerikaanse merk Buick door de chauffeur en de translator en na een twee uur durende reis arriveerde ik in mijn hotel. De leverancier had een prachtig 5 sterren hotel voor me geregeld met een groot bed en een mooi bad op de kamer.

Na de check-in, was er een lunch voor mij geregeld met de sales manager en de general manager van de leverancier. Voordat het eten begon, vroegen ze al of ik zin in alcohol had, maar ik vertelde de leverancier dat we dat beter ’s avonds konden doen, dus koos ik voor een heerlijke verse vruchtensap. Het eten was overigens ergs lekker en ’s middags werd ik al helemaal volgepropt met eten.

’s Middags ben ik op bezoek geweest in de fabriek van JAC, het Chinese low-budget automerk. Het was erg interessant om het productieproces te zien en om te zien dat dit Chinese bedrijf zo netjes, schoon en gestructureerd was.

’s Avonds had ik een meeting met de chairman (de baas) van het bedrijf en daarna stond er een dinner te wachten. Het dinner vond plaats in één van de beste en duurste restaurants van Hefei in een prachtige kamer met een gigantisch grote ronddraaiende tafel.

Al snel werd mij verteld dat de bediening een soort van stagaires waren uit Noord-Korea. Dit is erg bijzonder, omdat Noord-Koreanen normaal gesproken het land niet uit mogen. Voor deze dames is een uitzondering gemaakt, maar reken maar niet dat ze vrijheid hebben. In hetzelfde restaurant waar ze werken is een hotel op de bovenste verdieping en het pand mogen ze niet verlaten. Ook spraken de dames vloeiend Chinees en konden ze verstaan, wanneer ik het over de vrijheid in Noord-Korea had (in het Engels). Het was erg indrukwekkend om de gezichtsuitdrukkingen af te lezen, wanneer ik over vrijheid begon te praten.

Het eten was geweldig en er werd enorm veel op de tafel gezet; waaronder varkensvoeten. Dit is in China een populair gerecht en je kunt het ook op straat krijgen. Nu was het op een speciale manier bereid en ik moet zeggen dat het niet slecht was, hoewel het wel erg vet is.

Naast varkenspoten, waren de andere gerechten wel ‘normaal’ en bijzonder lekker. De volgende dag met lunch, stond er ook kikker en eendentong op het menu.

Tijdens het typen realiseer ik me dat ik al een hele lap tekst op papier heb, maar ik heb nog genoeg meegemaakt. Na het dinner zijn we met de baas van de leverancier naar een bar geweest waar we diverse soorten bier hebben geproefd. Voorafgaand had ik al wat van de Chinese likeur op (Bei Jou, wat overigens niet te zuipen is). Hoewel het één van de duurste merken Bei Jou was, vond ik de smaak verschrikkelijk slecht.

Na de bar, had de leverancier een tafel met loungebanken in een club geregeld en zijn we naar de club gegaan. Hier hebben we extreem veel gedronken en daarna werd ik weer netjes bij m’n hotel afgezet. De volgende morgen was de baas voor 10:00 uur niet in z’n kantoor te vinden, vanwege de kater. Dit is Chinees zaken doen; hoe meer je drink, hoe meer respect je krijgt en hoe beter de relatie met de klant of de leverancier.

Vandaag na de lunch werd ik weer teruggebracht naar Bosch en Siemens om vervolgens nog een paar uurtjes te werken op het kantoor. Dit keer werd ik in een Audi A8 met alles er op en er aan naar Chuzhou gebracht en heb ik lekker de wedstrijd van Manchester United tegen FC Bayern München gekeken op het TV schermpje.

Wellicht maak ik voor m’n bezoek in Duitsland en Nederland nog bijzondere dingen mee en schrijf ik nog een verslag, anders alvast tot in mei!

  • 02 April 2014 - 16:16

    Aalt En Reina:

    Hoi chinees, zo te lezen gaat alles goed daar. Volgens mij word je zo vet als modder van al die kwakers en knorders. Ben je al wel weer nuchter geworden na al die limonade? Veel succes nog en misschien tot ziens in het eenvoudige dorp Voorthuizen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Hefei

Marijn

Welkom op mijn persoonlijke pagina, waar ik mijn reiservaringen met jullie zal delen!

Actief sinds 30 Dec. 2011
Verslag gelezen: 598
Totaal aantal bezoekers 97613

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: