Dag 3, mijn eerste officiële werkdag! - Reisverslag uit Chuzhou, China van Marijn - WaarBenJij.nu Dag 3, mijn eerste officiële werkdag! - Reisverslag uit Chuzhou, China van Marijn - WaarBenJij.nu

Dag 3, mijn eerste officiële werkdag!

Door: marijntenwolde

Blijf op de hoogte en volg Marijn

01 Februari 2012 | China, Chuzhou

Nadat ik gisteren (dag 2) al even bij Bosch & Siemens langs was geweest, was vandaag mijn eerste officiële werkdag. Gisteren had ik al een korte rondleiding door de fabriek gehad en al wat mensen gesproken.

Wat op straat al elke keer gebeurde, was binnen het bedrijf niet heel veel anders. Op straat wordt ik namelijk continu aangekeken door de lokale bevolking, er wordt naar me gewezen en mensen maken stiekem foto’s of filmpjes. Ik ben hier echt een vreemdeling tussen al die Chinezen.
Ik kan dan wel een vreemdeling zijn hier, maar toch val ik blijkbaar goed in de smaak bij de Chinese dames. Op het werk stond ik in de lift bij vijf Chinese vrouwen die met elkaar stonden te praten in het Chinees. Ik had al meteen door dat ze het over mij hadden. Toen ze de lift uit stapten, zei één van de meiden: ‘we were talking about that you are very handsome.’ Ik antwoorde daarop met ‘xjiè xjiè’, dat betekend ‘dankjewel’. Aan hun reactie te horen, hadden ze denk ik niet verwacht dat ik ook een woordje Chinees spreek.

Gisteravond ben ik met drie Duitse collega’s wezen eten. Eindelijk een paar mensen ontmoet, waarmee ik normaal kan communiceren in het Engels, waardoor ik hier toch een sociaal leventje ga opbouwen. Ook bij dit restaurant was de menukaart alleen in het Chinees, wat overigens in de hele stad het geval is. Twee van de Duitsers zitten er al vier maanden en hebben nog nooit een Engelse menukaart gezien.

Het is dus elke keer weer een verrassing wat ik hier te eten krijg. Meestal is het iets met rijst en de rest kan van alles zijn, want ze eten hier namelijk alles, zelfs de onderkant (het gele stuk) van een kippenpoot. Dit wordt ook verkocht als een soort van snack in de supermarkt.

Vandaag tijdens mijn eerste officiële werkdag heb ik een uitgebreide rondleiding gehad door de fabriek. Ik verstond de helft maar van wat er tegen me verteld werd, omdat de Chinezen die de rondleiding gaven, gebrekkig Engels spraken. Verder heb ik wat documentatie doorgenomen, waar ik morgen weer mee verder ga.

Tot het volgende reisverslag!

  • 01 Februari 2012 - 09:49

    Aalt En Reina:

    Hoi halve chinees, veel succes daar. Hier is het heel koud. We houden je in de gaten.

  • 01 Februari 2012 - 09:49

    Bob:

    Haha humor van die lift, dat heb ik in Nederland nou ook altijd!
    Nou moet je dus een beetje aanpappen met onze aartsvijanden.. als je maar niet je oudere broer achteraan gaat!

  • 01 Februari 2012 - 09:59

    :

    Wat 'n heerlijke verhalen schrijf je toch ;-) Succes met je eerste dag, of zit die er juist alweer bijna op? Succes! X

  • 01 Februari 2012 - 15:21

    Harriet:

    Wat een prachtige verhalen, als het niet lukt met het energie-project in China kun je altijd nog schrijver worden net als Jasper. Ik heb nooit geweten dat jullie zo leuk verslagen (verhalen) kunnen schrijven. Veel succes op je werk en vergeet niet te genieten. xxx

  • 01 Februari 2012 - 20:05

    Max:

    Leuk verslag weer. Je moeder zei het ook al. Ga zo door en mocht de stage echt niet lukken dan kun je misschien als model je brood daar wel verdienen.
    Je valt in ieder geval genoeg op.

    Xxx

  • 02 Februari 2012 - 08:54

    Hermien.:

    Hoi Marijn, wat die rondleiding betreft soms kun je aan een half woord al genoeg hebben!! Dat komt wel goed. En wat zul jij het al vreemd vinden als je met iemand weer gewoon nederlands kan praten. Geniet van alles suc6. gr xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Chuzhou

Marijn

Welkom op mijn persoonlijke pagina, waar ik mijn reiservaringen met jullie zal delen!

Actief sinds 30 Dec. 2011
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 97802

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: