Eten van gisteravond en de eerste keer bij BSH - Reisverslag uit Voorthuizen, Nederland van Marijn - WaarBenJij.nu Eten van gisteravond en de eerste keer bij BSH - Reisverslag uit Voorthuizen, Nederland van Marijn - WaarBenJij.nu

Eten van gisteravond en de eerste keer bij BSH

Door: marijntenwolde

Blijf op de hoogte en volg Marijn

31 Januari 2012 | Nederland, Voorthuizen

Ni hoa!

Omdat ik in een korte tijd weer heel veel heb meegemaakt, volgt hier weer even een update. Gisteravond toen ik aankwam in het hotel heb ik eerst even op de laptop gezeten om even te contacten met Nederland.

Eerst even over wat ik gisteravond heb meegemaakt (misschien dat sommigen dit al gelezen hebben op Facebook):

Ik ging even ergens een hapje eten... Toen ik binnen kwam lopen zat het hele restaurant me al aan te staren, toen ik nog eens plaats nam en eten ging bestellen, keken ze allemaal alsof ze water zagen branden (wat trouwens ook bijna waar was, want het was en soort wok).

De menukaart was alleen in het Chinees en mijn Chinees is niet meer wat het geweest is, dus wees ik maar zo wat aan. Toen begrepen ze me nog niet en mocht ik mee in de keuken om zelf wat dingen te pakken.

Uiteindelijk kreeg ik een soort kippenpoot, maar dan echt het onderste stuk met hele pittige kruiden, gelukkig zag ik een halve liter bier staan en heb ik die er meteen bij besteld. Daarnaast kreeg ik nog wat groenten en een paar taaie, pittige ballen vlees (geen idee, maar 't was taai).

Toen eenmaal het eten klaar was, zat het hele restaurant op mijn bord te kijken en ze kwamen zelfs om mijn tafel staan hoe ik met stokjes zat te eten, ook werd ik daarbij hardop uitgelachen, terwijl ik meer recht had om te lachen dat ze niet gewoon een mes en vork hebben om te eten. Ik denk dat deze mensen nog nooit een Europeaan hebben zien eten.

Vandaag (dag 2) ben ik al even langs geweest at ‘the BSH company’. Ik werd namelijk om 8:15 uur m’n bed uitgebeld met de Hotel telefoon. Ren Longfei, een collega stond voor m’n deur. Hij had mij gisteren al in verschillende Hotels gezocht, maar ik zat blijkbaar in het verkeerde hotel, ‘Jindi i.p.v. ‘Jinde’ Hotel. Ik zit inmiddels in het goede hotel.

Toen ik rondliep bij Bosch & Siemens, leek het wel of iedereen tegen mij opkeek, omdat ik een Europeaan ben. Ook hadden al veel mensen van mij gehoord, voordat ik arriveerde. Ik ben namelijk de eerste Nederlander in de geschiedenis die daar komt werken (en in mijn geval afstuderen).

Omdat ‘Marijn’ moeilijk uit te spreken is voor de Chinezen, heb ik dus een Chinese bijnaam gekregen. Ze vertelden mijn dat mijn Chinese naam ‘Majing’ is.

Het bedrijf zelf was super groot, één groot doolhof van mij. Waarschijnlijk wordt de route binnen het bedrijf naar verloop van tijd steeds duidelijker. Voor de mensen die het niet weten, ze maken daar huishoudelijke apparatuur zoals koelkasten en diepvriezers. Het is erg indrukwekkend om te zien hoe dit gemaakt wordt. Van deze productie heb ik nog maar een klein deel gezien.

Straks ga ik nog even langs bij mijn leidinggevende. Morgen wordt mijn eerste officiële afstudeer/ werkdag. Ik ben benieuwd hoe dit zal zijn. Gelukkig heb ik vandaag al kennis gemaakt met een Duitse afstudeerder, dus misschien dat ik daar vanavond even een hapje mee ga eten.

Tot het volgende verslag!



  • 31 Januari 2012 - 07:07

    Fred En Bep:

    Majing, dat klinkt eigenlijk net zo leuk. En je bent natuurlijk een reus daar tussen al die chinezen. Geen wonder dat ze tegen je op kijken.
    Geniet van alle ervaringen die je daar meekrijgt, want die pakt niemand je af.

  • 31 Januari 2012 - 07:20

    Harriet:

    Majing, dat wij daar niet opgekomen zijn 21 jaar geleden.
    Ik zat gisteren even in jou papieren te kijken die je voor ons had achtergelaten en toen zag ik al dat je in het verkeerde hotel zat, wat een actie ten Wolde haha. Veel plezier in dat verre China xxx

  • 31 Januari 2012 - 07:23

    Jasper:

    Wat gaaf allemaal zeg! Ik zal ook binnen 3 dagen weer een verslag schrijven, heb zo veel meegemaakt!

  • 31 Januari 2012 - 13:26

    Wil En Freek:

    Wat heb jij het daar leuk met al die kleine mensjes. Je had alleen bestek uit je moeders kast mee moeten nemen, dan hadden ze nog meer gelachen. Groetjes en veel plezier.

  • 31 Januari 2012 - 16:36

    Eric:

    Hoi Majing, ik had toch al een chines tekst gestuurd , leek mij niet zo moeilijk. Ik zou zeggen blijven oefenen en de volgende keer een ander getal van het menu kiezen. een =yi , twee = er , 3 = san , etc . nu moet je het zelf verde doen , makkelijk he. succes met je stage en gr Eric

  • 31 Januari 2012 - 21:07

    Oma Ten Wolde:

    fijn dat je zo snel een een verslag hebt geschreven.ik vind het prachtig om te lezen.ik wens jou veel succes.
    hartelijke groeten van oma ten wolde

  • 01 Februari 2012 - 03:28

    Jasper Ten Wolde:

    Boven je verslag staat dat je in Voorthuizen ben. Ff wijzigen please, da kan ik de temparatuur zien daar.

  • 01 Februari 2012 - 06:33

    Ingritte Davelaar:

    Hallo Marijn.
    Klinkt allemaal vanzelfsprekend maar ik zit toch liever in ons oude vertouwde Voorthuizen. Klein maar overzichtelijk ze hebben veel makkelijker te lezen menukaarten en meestal weet je wel wat je krijgt als je wat heb besteld :) Maar ja jij bent jong en ik zo zachtjes aan een oude muts. Dus daar zal het verschil wel in zitten. He veel succes met je eerste werkdag ff wenne maar ook dat komt goed. Grtjes en we blijven je volgen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Voorthuizen

Marijn

Welkom op mijn persoonlijke pagina, waar ik mijn reiservaringen met jullie zal delen!

Actief sinds 30 Dec. 2011
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 97773

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: