'Bijna' weekend - Reisverslag uit Chuzhou, China van Marijn - WaarBenJij.nu 'Bijna' weekend - Reisverslag uit Chuzhou, China van Marijn - WaarBenJij.nu

'Bijna' weekend

Blijf op de hoogte en volg Marijn

16 Februari 2013 | China, Chuzhou

Ni hao!

Vandaag zit de vijfde opeenvolgende dag werken er op en nog maar zes dagen te gaan dan is het ‘alweer’ weekend.

Omdat mijn ouders in 2 weken en zes dagen op bezoek komen, heb ik ervoor gekozen om tijdens de Chinees Nieuw Jaar vakantie gewoon te werken, zodat ik dan een weekje vakantie kan nemen. Vandaag (zaterdag) en morgen (zondag) zijn ingepland als normale werkdagen, omdat iedereen normaalgesproken vrij was vorige week.

Ik was bijna de enige die werkte tijdens de vakantie, maar ook waren er twee Chinese collega’s in mijn kantoor die geen woord Engels spreken; dit is dan ook de reden dat ik eigenlijk nog nooit met ze gepraat heb, sinds ik hier werk.

Tijdens deze vakantie had ik wat informatie van ze nodig en communiceerde ik voor de eerst keer in gebrekkig Chinees met ze. Het gaat met stapjes beter om Chinees te praten en via Google translate is de communicatie een stuk makkelijker; we sturen nu gewoon e-mail is het Chinees naar elkaar.

Toen mijn Chinese collega met een briefje aankwam om mij wat uit te leggen, las ik dat er alleen maar Chinese karaters opgeschreven waren; dit kon ik natuurlijk niet lezen. Ik vertelde hem in het Chinees dat ik het niet kon lezen en dat hij beter een e-mail kon sturen, zodat ik het kon vertalen. Hierna volgende een grappig, kort gesprek tussen ons en hij legde uit dat hij 55 jaar oud was en dat het geen zin had om te beginnen om een taal zoals Engels of Duits te leren. Ook becomplimenteerde hij me over hoe ik Chinees sprak, leuk om te horen.

Sinds vandaag zijn er weer veel collega’s terug op het kantoor, maar ook veel hebben nog twee dagen extra vrijgenomen. De sfeer is weer als voorheen; ik ben druk met mijn werk en heb genoeg te doen; veel van mijn collega’s zitten een beetje doelloos op hun muis te klikken, met de mobiel te spelen, te slapen achter hun computer of met de vingers in hun neus, alsof ze geen ontbijt en lunchpauze gehad hebben.

Niet alle Chinezen zijn zo, maar veel maken er een potje van; volgens mij komt dit, omdat ze het zelfinitiatief van een robot hebben. Als je ze precies uitlegt wat ze moeten doen, dan doen ze het wel, maar vaak moet je het vijf tot tien keer uitleggen voordat ze het begrijpen.

Naast het communicatieprobleem vanwege de taal, maakt dit het vaak erg lastig om samen te werken met zulke collega’s, maar dit houdt het ook weer uitdagend. Ik ben er van overtuigd als iemand een succesvol project in China kan uitvoeren, dat deze persoon overal zal slagen, want ik denk dat dit een van de lastigste culturen is om mee samen te werken als Europeaan zijnde.

  • 16 Februari 2013 - 10:13

    Jasper:

    Grappig versla, leuk om te lezen.

  • 18 Februari 2013 - 10:12

    Aalt En Reina.:

    Hoi chinees, stop ook gewoon een paar vingers in je neus en het lijkt of je druk bent. Valt niet op. Succes verder.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Chuzhou

Marijn

Welkom op mijn persoonlijke pagina, waar ik mijn reiservaringen met jullie zal delen!

Actief sinds 30 Dec. 2011
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 97608

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: