Vrijdagavond, foodmarket! - Reisverslag uit Chuzhou, China van Marijn - WaarBenJij.nu Vrijdagavond, foodmarket! - Reisverslag uit Chuzhou, China van Marijn - WaarBenJij.nu

Vrijdagavond, foodmarket!

Blijf op de hoogte en volg Marijn

15 December 2012 | China, Chuzhou

Ni Hao!

Na een drukke werkweek ben ik vrijdagavond, zoals meestal na het werken, even lekker gaan sporten. Na het sporten heb ik een heerlijke warme douche genomen in het hotel (ik zit namelijk nog steeds in het hotel).

Voor het avond eten was de planning om even snel een hapje te gaan eten op de foodmarket. Ik kom hier regelmatig, op z’n minst één keer per week. De vrouw die er werkt is speciaal Engels gaan leren, omdat ik hier vaak langs kom en elke week spreekt ze weer een beetje beter Engels.

De andere klanten kijken altijd verbaasd op als ik als ‘rijke’ Europeaan bij zo’n armoedige bedoeling als de foodmarket ga eten. Vaak proberen mensen met me te praten en willen met me op de foto. Daarnaast wordt er ook regelmatig bier aangeboden en vaak wordt ik uitgenodigd om bij een paar willekeurige Chinezen aan tafel te zitten, goed om mijn Chinese vaardigheden te oefenen dus.

Ook dit keer werd ik uitgenodigd door een groep Chinezen en continu wou iedereen met mij proosten. Het proosten hier is anders dan in Nederland. Hier zeggen ze ‘Gambéi’ en dat betekent dat het glas in één keer leeg moet. We waren met 5 personen aan een tafel en iedereen wou meerdere malen met mij ‘proosten’. Daarna werd ik nog door een andere tafel uitgenodigd en hier gebeurde hetzelfde. Ook werd ik uitgenodigd om later een keer met ze te voetballen (ja, ja dit begreep ik al in het Chinees, met een beetje handen en voeten taal). Inmiddels weet ik wel wat voetbal is, want regelmatig als ik met mensen praat en vertel dat ik uit Holland kom, beginnen ze over het Nederlandse voetbal, hen hao (= goed).

Aan het eind wou ik mijn eten betalen, maar vanwege de gastvrijheid was het onmogelijk om mijn eten te betalen. Ik drukte verschillende keren geld in de hand van de bediening, maar het werd niet geaccepteerd. En alsof ik nog niet genoeg pils op had, werd ik uitgenodigd om naar de Karaoke club te gaan, die heb je overigens veel hier.

Uiteraard moest ik verschillende keren optreden met een Engels nummer. Nummers als ‘Hotel California, Hello van Lionel Richie, etc.’ vonden de Chinezen prachtig, zelfs als ik het zong!

Vanmorgen ben ik even lekker wezen sporten om het overmatige alcoholgebruik van gisteravond te compenseren. Vandaag ga ik naar Nanjing en ga ik weer even sporten en daarna een hapje eten in een goed restaurant en daarna lekker stappen. De volgende dag hebben we een kampioens- etentje met het voetbalteam!

  • 15 December 2012 - 10:36

    Adwout Dikkie:

    Weer een mooi verslag van je verblijf daar.
    Maar ook jij gefeliciteerd met de verjaardag van je vader
    Nou misschien kun je als je in nederland ben aan de voice of holland mee doen
    Als ze je daar al goed vinden zingen
    Nou geniet er maar van
    Groetjes adwout dikkie en de fam

  • 15 December 2012 - 11:44

    Jeff:

    Hello ?! Is it me youre looking for ?

  • 15 December 2012 - 11:44

    Jeff:

    Hello ?! Is it me youre looking for ?

  • 17 December 2012 - 10:02

    Kim:

    Hoi Marijn,

    Zo te lezen heb je het prima naar je zin daar.

    Gaat het op je werk ook nog goed?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Chuzhou

Marijn

Welkom op mijn persoonlijke pagina, waar ik mijn reiservaringen met jullie zal delen!

Actief sinds 30 Dec. 2011
Verslag gelezen: 456
Totaal aantal bezoekers 97592

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: