Miscommunicatie en mijn werkzaamheden - Reisverslag uit Chuzhou, China van Marijn - WaarBenJij.nu Miscommunicatie en mijn werkzaamheden - Reisverslag uit Chuzhou, China van Marijn - WaarBenJij.nu

Miscommunicatie en mijn werkzaamheden

Door: marijntenwolde

Blijf op de hoogte en volg Marijn

29 Februari 2012 | China, Chuzhou

Ni hoa!

Om jullie niet de indruk te geven dat hier alleen maar gefeest wordt in dit verslag een stukje over hoe het tot nu toe gaat binnen het bedrijf met Mr Majing (zo noemen de Chinese collega’s mij).

Tot nu toe verloopt alles redelijk volgens plan. Ik ben elke dag druk bezig met mijn werkzaamheden en ik heb al de nodige overuurtjes gemaakt. Ook heb ik al verschillende presentaties gegeven en het eerste onderdeel van mijn scriptie is ingeleverd. Dit moet nog wel goedgekeurd worden door de school.

Verder is het soms lastig communiceren binnen het bedrijf met een aantal Chinezen die slecht Engels spreken. Als ik bijvoorbeeld vraag of ik de rechter of de linker moet hebben, dan krijg ik als antwoord: ‘yes’. Deze miscommunicatie is ook wel eens lachwekkend. Deze week zei een mannelijke collega tegen mij: ‘I will give you the kiss’ in plaats van ‘I will give you the keys’. Toen ik uitlegde wat hij per ongeluk tegen me zei, lachten de andere Chinese collega’s, die niet veel beter Engels spreken, hem uit.

Een vrouwelijke collega, die in het kantoor naast mijn kantoor zit, wist wel goed wat ze wou zeggen (of misschien was dit ook wel miscommunicatie). Ze zei tegen mij: ‘Always if I see you, I think you are so hot’.

Ook ben ik deze week ongeveer anderhalve dag bezig geweest met verschillende data verzamelen samen met verschillende collega’s. Toen we bijna klaar waren, zei één van de collega’s: ‘maybe you don’t understand, because it is in Chinese’. Mijn antwoord daarop was dat dat niet mijn probleem was en dat hij er maar even voor moest zorgen dat het door iemand vertaald werd.

Binnen het bedrijf wordt het project wat ik hier uitvoer erg serieus genomen en krijg ik al veel verantwoordelijkheid. Vandaag had ik een vergadering met onder andere mijn leidinggevende en het is de bedoeling dat ik tijdens mijn afstudeerstage ook ‘resourche officer’ training ga geven (samen met een aantal andere personen binnen een projectgroep) aan de engineers binnen het bedrijf (en misschien ook bij de andere vestigingen in China). Het is de bedoeling dat ik training ga geven hoe ze het energiebeheer kunnen bijhouden en hoe ze in de toekomst naar energiebesparingsopties moeten kijken. Hiervoor willen ze zelfs een weekend weg plannen met diverse trainingen voor de engineers en presentatie. De laatste dag van dit weekend weg willen ze dan besteden om leuke dingen te doen.

Oja, verder heb ik wel weer veel nieuwe dingen gegeten, maar ik heb geen idee wat het allemaal was, dus helaas kan ik het niet met jullie delen. Het was in ieder geval lekker!

Groetjes vanuit Chuzhou!







  • 29 Februari 2012 - 10:06

    RJ:

    Leuk veslag weer! En plaats ook even een foto van die vrouwelijke collega/je nieuwe vriendin ;-P


  • 29 Februari 2012 - 10:18

    Jan Schut:

    Hot?

  • 29 Februari 2012 - 10:36

    Ingritte Davelaar:

    He Marijn .
    Nou ik hoor het wel weer zelfs in China kunnen ze je wel bijna opvreten dus. Wat zei je tegen je vrouwenlijke colega toen ze dat tegen je zei. Sambal bij ;) Maar zonder dolle jij komt d.r wel en een beetje verantwoording in ook niet verkeerd goed voor je zelfvertrouwen.
    Leuk dat alles goed gaat en succes met je presentaties. Grtjes van ons allemaal.

  • 29 Februari 2012 - 10:48

    Freek En Wil:

    Het is telkens weer leuk je veslag te lezen. En al die nieuwe dingen die je ondekt. Ga zo door. Groetjes.

  • 29 Februari 2012 - 14:06

    Wisam:

    Top bezig jonge...keep on! Zometeen bespreking met R.Plas....ben benieuwd.

    Succes

  • 29 Februari 2012 - 14:07

    Joyca Druijff:

    Wat leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt! Echt gaaf dat je al zoveel verantwoordelijkheid krijgt!

    Geniet ervan!

    xx

  • 29 Februari 2012 - 17:11

    Max:

    Leuk allemaal voor jou Marijn. Ik hoop dat de communicatie met je collega's beter gaat, nadat jij van één van je collega's (vrouw), chineese les hebt gehad. Daarna wordt de voertaal toch gewoon chinees?
    Leuk dat je daar zo serieus wordt genomen en dat men allemaal achter het grote energiebesparingsplan staan.

    Over eten gesproken: wij hebben rode kool met gehaktbal en uitjes gegeten. En ook dat was lekker.

    Groet

    Pa

    Groetjes

  • 01 Maart 2012 - 12:34

    AALT EN REINA.:

    Je bent nu toch wel heel serieus bezig zeg. Volhouden hoor. En eet ze, het houd je toch wel op de been. Succes en veel plezier daar.

  • 02 Maart 2012 - 16:48

    Jaap Timmer:

    Hoi Marijn,

    Kreeg van je vader te horen dat je in China zit, wat geweldig man!
    Vanaf nu ga ik je toch een beetje in de gaten houden.
    Ik wil je een hele fijne tijd toewensen, geniet van deze prachtige periode.
    Je zult hier later vast nog heel vaak aan terug denken!

    Groet vanuit Nunspeet,

    Jaap Timmer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Chuzhou

Marijn

Welkom op mijn persoonlijke pagina, waar ik mijn reiservaringen met jullie zal delen!

Actief sinds 30 Dec. 2011
Verslag gelezen: 517
Totaal aantal bezoekers 97608

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: