Award gewonnen - Reisverslag uit Chuzhou, China van Marijn - WaarBenJij.nu Award gewonnen - Reisverslag uit Chuzhou, China van Marijn - WaarBenJij.nu

Award gewonnen

Blijf op de hoogte en volg Marijn

13 November 2014 | China, Chuzhou

Ni hao,

Al een tijdje heb ik geen verslag meer geschreven; dit komt onder andere doordat na 2.5 jaar wonen in China de dingen steeds gewoner worden en dat mijn week er vaak (globaal gezien) hetzelfde uit ziet; doordeweeks werken, zaterdag voetballen met FC Oranje, stappen in Shanghai, etc.

Hoewel de week er vaak hetzelfde uitziet, maak ik nog genoeg dingen mee. Onlangs heb ik een Award gewonnen van de European Chamber of Commerce voor de resultaten van de energiebesparingsprojecten waar ik voor verantwoordelijk ben. Ook heb ik een presentatie mogen geven voor circa 150 man tijdens de award ceremonie. Over de award werd geschreven op de Bosch en Siemens global website, de European Chamber website en zelfs stond er een artikel over in de economiekatern van de Barneveldse krant. Voor de mensen die het nog niet hebben gelezen, hier de tekst (zie onderstaand):

VOORTHUIZEN – Marijn ten Wolde verruilde ruim tweeënhalf jaar geleden Voorthuizen voor de Chinese stad Chuzhou, waar hij aan de slag ging bij Bosch en Siemens Home Appliances. In het dagelijks leven in China valt hij nog van de ene verbazing in de andere, maar zakelijk gaat het Ten Wolde voor de wind. Hij is eindverantwoordelijk voor het energiebesparingsproject, waarmee zijn werkgever twee weken geleden de Award van de European Chamber of Commerce in de wacht sleepte.

Ten Wolde is de gevierde man in de verduurzaming van de productie van BSH. ,,Ik ben in China terechtgekomen via een open sollicitatie. Ik wou graag stage lopen bij een groot bedrijf in een ander land en ben met een plan gekomen voor een energiebesparingsproject. Vanaf de eerste mail waren ze enthousiast.” Na een succesvolle stage volgde een tweejarig contract, waarbij Marijn de kans kreeg om zijn plannen te verwezenlijken. ,,Mijn verantwoordelijkheid is om 25 procent energie- en waterbesparing te realiseren in de productie van koelkasten. Naast het optimaliseren van het energieverbruik van de oude fabriek, ben ik ook druk bezig om de productie in de nieuwe fabriek zo efficiënt mogelijk te maken. In de nieuwe fabriek zijn we bijvoorbeeld bezig met een zonne-energie-installatie die 6,7 megawatt groot is en jaarlijks 7.75 million kilowatt-uur energie zal genereren. Dat komt overeen met het jaarlijks energieverbruik van circa 6.000 huishoudens in China.”

Het resultaat is er inmiddels zichtbaar in de cijfers. Met zijn project heeft Marijn ervoor gezorgd voor 24,1 miljoen kilowatt-uur aan besparingen, wat neerkomt op 8,1 miljoen Chinese yuan. Die besparingen zijn ruimschoots binnen de gestelde doelstellingen behaald. ,,Daarom hebben we voor 2015 nog uitdagendere doelstellingen gesteld.” Daarnaast leverde het dus winst van de prestigieuze Award op, in de categorie milieu- en energiebesparing. Bovendien is het goed voor de positie en reputatie van Marijn in de onderneming. ,,Het resultaat is duidelijk zichtbaar in de cijfers en als gevolg hiervan ben ik nu ook deels verantwoordelijk voor de fabrieken in Rusland, Duitsland, Spanje en Turkije. Ik heb onlangs in drie weken tijd alle fabrieken bezocht en gekeken welke projecten daar kunnen worden toegepast.”

Na die rondreis over de wereld is hij inmiddels weer terug in zijn standplaats Chuzhou. Nog steeds verbaast hij zich over het leven in de Chinese stad. ,,In Chuzhou ben ik een van de weinige buitenlanders. Ik word er nog steeds behandeld als een soort van popster, dagelijks willen mensen met me op de foto, soms zelfs een handtekening en continue staren mensen me aan. Gelukkig begint het wel te wennen.”

Tegelijkertijd ziet de 23-jarige Marijn van dichtbij hoe hard de Chinese economie groeit. ,,De economische groei is ongelooflijk. Als ik zie hoe bijvoorbeeld de stad zich ontwikkeld heeft de afgelopen jaren, dat is niet met een pen te beschrijven; de gebouwen worden letterlijk uit de grond gestampt. Toen ik net in Chuzhou woonde, waren er twee grote supermarkten en inmiddels zijn het er acht. Overal wordt gebouwd, als ik uit mijn raam kijk, dan tel ik minimaal twintig hijskranen. Ook wordt op iedere straathoek Amerikaanse hamburgerketens neergezet.”

Verder is de infrastructuur sterk verbeterd. Dat is vooral goed te zien aan het traject van de hogesnelheidstrein. ,,Steeds meer steden worden toegankelijk met de hogesnelheidstrein, wat het makkelijk maakt om te reizen. Ook dit zal dit een positieve invloed hebben op de economie.” Zelf reist Marijn vrijwel ieder weekend naar Shanghai, wat neerkomt op een afstand van circa 350 kilometer. Toch doet de hogesnelheidstrein met een topsnelheid van 305 kilomter per uur er slechts 1 uur en 40 minuten over. ,,Ik ga vooral naar Shanghai om een goed sociaal leven te kunnen leiden en te voetballen voor het voetbalteam FC Oranje. Dit is een team met voornamelijk Nederlanders.”

Het leven in China bevalt hem dus uitstekend. Voorlopig zal hij nog in Chuzhou blijven werken. ,,Als BSH doen we het goed op de markt en hebben we er een fabriek bijgebouwd. We willen de productiecapaciteit van onze koelkastenfabriek verhogen van 2 miljoen stuks per jaar naar 5 miljoen in 2025. Ik vind het prachtig dat ik daar, ondanks alle cultuurverschillen, mijn steentje aan bij kan dragen.”

[einde]


  • 13 November 2014 - 14:28

    Aalt En Reina:

    Hoi Marijn, wil je nog een keer worden gefeliciteerd? Nou bij deze dan.Hier in ons kikkerlandje is het nu mooi weer. Bij jou ook? Wens je veel succes en plezier in verweggistan. En niet te lang wachten met een nieuw bericht hoor. AALT EN REINA.

  • 22 November 2014 - 22:00

    Oma:

    Hoi marijn wat baalde ik. Dat ik al twee keer niet thuis was toen jij belde. Veel plezier daar. Liefs oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Chuzhou

Marijn

Welkom op mijn persoonlijke pagina, waar ik mijn reiservaringen met jullie zal delen!

Actief sinds 30 Dec. 2011
Verslag gelezen: 821
Totaal aantal bezoekers 97563

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: