Chinese bruiloft en topscoorder Ma Jing! - Reisverslag uit Chuzhou, China van Marijn - WaarBenJij.nu Chinese bruiloft en topscoorder Ma Jing! - Reisverslag uit Chuzhou, China van Marijn - WaarBenJij.nu

Chinese bruiloft en topscoorder Ma Jing!

Blijf op de hoogte en volg Marijn

12 Mei 2013 | China, Chuzhou


Ni hao!

Ni hao ma? Wo hen hao, xie xie ni, ni ne? Afgelopen vrijdag heb ik mijn 4e Chinese les gehad en de docent wil me nu al een niveautje hoger plaatsen, omdat ik bij het overhoren en het oefenen vrijwel alles van het boek wist. Dit terwijl ik nooit mijn huiswerk doe, mijn ‘huiswerk’ is praten met mensen in het dagelijks leven en gewoon proberen, dit is de beste manier om een taal te leren.

Zaterdagmiddag om 11:28 uur begon de bruiloft van mijn Chinese collega. Dit was overigens mijn eerste Chinese bruiloft. De bruiloft werd gehouden in een grote zaal/restaurant van een hotel in Chuzhou. Alles was prachtig versierd en er hingen overal grote posters met het bruidspaar. Alle foto’s waren erg professioneel en de bruid zag er prachtig uit op de foto’s.

De ceremonie begon met wat rustige liefdesliedjes en een speech. Hierna ging de bruidegom op het podium staan en stond te wachten voor zijn bruid. Toen de bruid aan kwam lopen, hield de bruidegom (mijn collega) het niet meer en hij kreeg natte ogen en binnen een mum van tijd stond er een doos tissues voor hem klaar. Nadat de bruid ook op het podium was, volgende er een lange ceremonie met verschillende speeches in het Chinees. Hiervan kon ik ietsjes verstaan en het was zeer indrukwekkend om te zien, de show en het entertainend was prachtig! Ook heb ik samen met was Duitse collega’s het vliegerlied gezongen in het Duits op het podium, omdat gevraagd werd of we een lied wilden zingen. Naast de solocarrière als de Nederlandse Frans Duijts in China, trad ik dus op in een Duitse boyband.

Na de bruiloft en uiteraard diverse glazen Bei Jou (Chinese likeur met 56% alcohol, waarvan de smaak de hele avond proeft en als je een boertje laat, proeft het ongeveer hetzelfde als een slok Bei Jou), had ik nog een voetbalwedstrijd.

De wedstrijd was op groot veld en we speelden tegen een team van de Chinese overheid die betrokken is bij het project voor de nieuwe fabriek in Chuzhou. De eerste twintig minuten speelde ik en daarna moest ik vanwege het hoge aantal spelers, even wisselen. Toen ik weer inviel, scoorde ik 3 keer in vijf minuten en toen was het dus weer tijd voor een wisselbeurt, om het leuk te houden. Later viel ik nog even 15 minuten in en maakte weer een goal.

Na de wedstrijd had ik geen tijd voor handtekeningen en foto’s want ik ben snel gaan douchen en daarna naar een restaurant geweest, om oud stageloper ‘Torben’ te ontmoeten. Hij had een business trip in China, dus hij kwam even langs. We waren aan het eten met een groep van 15 mensen (Chinees, Duits en ik) en later op de avond kwamen zelfs de bruid en de bruidegom nog even langs.

Wij als Europeanen waren verbaasd dat ze nog even langskomen, we hadden een andere huwelijksnacht verwacht. Als traditie moest de bruid een drankje opdrinken, dat gemaakt werd door alle personen aan de tafel. Het was een mix van Bei Jou, bier, olie, soep, vlees, vet, etc. en de bruid moest het glas dus opdrinken, heerlijk dus!

De avond hebben we voortgezet in wat barretjes in Chuzhou en vanmorgen ben ik alweer de bergen in geweest. Het weer was prachtig en het overzicht op de stad was goed te zien. Na de wandeltocht ben ik even lekker gaan zwemmen in het meer in de bergen en vanavond ga ik na een lange tijd weer even naar de foodmarket om weer eens wat delicatessen te proberen!

  • 12 Mei 2013 - 12:42

    Max:

    Leuk verhaal en leuk geschreven. Prettig om te lezen, maar ja misschien ben ik iets bevooroordeeld als vader. Gelukkig heb je de draad weer opgepakt na wat tegenslagen.
    Ik hoorde dat Ajax scouts heeft in China, misschien wordt je wel ontdekt, ze missen nogal wat scorend vermogen.
    Majing,

    Veel plezier en tot horens.

  • 13 Mei 2013 - 10:02

    AAalt En Reina:

    Hoi chineesje, je hebt er weer een heftige week opzitten zeg. Heb je nog tijd om te werken of ben je druk met zang en voetbal carriere? Veel plezier en succes met alles.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Chuzhou

Marijn

Welkom op mijn persoonlijke pagina, waar ik mijn reiservaringen met jullie zal delen!

Actief sinds 30 Dec. 2011
Verslag gelezen: 408
Totaal aantal bezoekers 97577

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: