Aardbeien plukken! - Reisverslag uit Chuzhou, China van Marijn - WaarBenJij.nu Aardbeien plukken! - Reisverslag uit Chuzhou, China van Marijn - WaarBenJij.nu

Aardbeien plukken!

Blijf op de hoogte en volg Marijn

31 Maart 2013 | China, Chuzhou


Ni Hao!

Dit weekend ben ik in Chuzhou gebleven om even wat werk af te ronden, wat spullen in te pakken voor de business trip en om deel te nemen aan een activiteit met Chinese collega’s.

Vooraf had ik niet echt een idee wat de activiteit inhield, dus zaterdagmorgen vroeg uit de veren om vervolgens 9 uur ’s ochtend met het busje te vertrekken naar een afgelegen gebied in Chuzhou.

Eenmaal aangekomen op de plaats van bestemming begon ik me af te vragen wat er eigenlijk te doen was op de locatie waar we arriveerden. Het geen wat ik al vermoede, werd werkelijkheid; er was dus niks te doen.

De eerste activiteit die op het programma stond was ‘aardbeien plukken’, top natuurlijk! Er zijn maar weinig Nederlanders die kunnen zeggen dat ze in China aardbeien gepluk hebben, een ervaring die niemand me meer afpakt.

Hierna was er wat vrije tijd (twee uur lang) en ik kon kiezen tussen basketbal met 3 collega’s of een Chinees kaartspel waar ik niks van begrijp. Na de twee uur, die overigens zeer traag verliepen, was er een lunch. Dit was weer typisch Chinees; een ronddraaiende tafel met diverse gerechten, zodat iedereen het eten kan delen. Daarnaast stonden er 4 flessen Bai jou (Chinese likeur van 50%), een aantal flessen wijn en wat flessen bier op tafel (en dat voor maar 15 personen.

Typisch Chinees om even te laten zien aan iedereen hoeveel je kan drinken. Na het eten gingen we vissen en heb ik me weer net zo vermaakt als de rest van de dag, geen vis gevangen, dus dit was ook weer een super uitdagende activiteit.

Wat ik wel geleerd heb deze dag is dat Chinezen snel tevreden zijn; geef ze een paar kaarten, een bal en een locatie waar niks te doen is en ze hebben de dag van hun leven… Misschien zijn wij Europeanen wel wat te verwend en moet het altijd groot, speciaal en duur zijn om het leuk te hebben.

De Chinezen vinden het vooral belangrijk om samen lol te maken, dit merk je overal. Het is hier heel normaal om zomaar iemand aan te spreken in een trein bijvoorbeeld en daar vervolgens een heel gesprek mee aan te gaan, terwijl ze die persoon niet eens kennen. In Nederland zie je dit niet vaak, maar dit zal ook wel te maken hebben dat vrijwel niemand in China broers en zussen heeft, van wege de ‘one child regulation’.

A.s. vrijdag vertrek ik trouwens naar Duitsland voor mijn business trip en donderdag over twee weken ben ik in Nederland voor mijn vakantie in het idyllische plaatsje op de Veluwe, genaamd ‘Voorthuizen’.

  • 31 Maart 2013 - 15:57

    Jolanda En Gijs:

    Hoi marijn. Leuk dat je weer even terug kom je vertelde al gisteren dat je dan de foto's van curaçao kom kijken. We gaan ons best doen om ze dan klaar te hebben. Wij gaan eind van de week weer naar het koude land toe ik zag dat het in Nederland sneeuwde maar wij hebben hier ook sneeuw. ................witte stranden
    Vr gr jolanda en gijs

  • 31 Maart 2013 - 19:07

    Aalt En Reina:

    Hoi Chinees, wat zul je blij zijn weer even jezelf uit te leven in ons mooie dorp. We zien je wel verschijnen. Is de rust ook meteen weg. Nog even vol houden.Tot gauw.En hier liggen de aardbeien gewoon in de winkel hoor,hoef je niet te plukken.

  • 31 Maart 2013 - 21:50

    Oma Ten Wolde:

    Hoi marijn
    Heb jou verslag gelezen.
    Zijn de aardbeien in China al rijp?
    Hier is zelfs nog geen bloemetje te vinden laat staan aardbeien.
    Ik zit in het donker de stroom is uitgevallen wel balen.
    Ik wens jou een voorspoedige reis .
    En gauw tot ziens.
    Liefs oma

  • 02 April 2013 - 15:38

    Fred:

    Hoi Marijn,

    Neem als je hierheen komt ook meteen wat mooier (lees warmer) weer mee.
    En ik leent ook dat oma Ten Wolde jouw besparingsadviezen wel heel serieus neemt. Gewoon geen stroom afnemen!
    Groetjes
    Fred

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Chuzhou

Marijn

Welkom op mijn persoonlijke pagina, waar ik mijn reiservaringen met jullie zal delen!

Actief sinds 30 Dec. 2011
Verslag gelezen: 485
Totaal aantal bezoekers 97585

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: