Zakenreis door Europa - Reisverslag uit Chuzhou, China van Marijn - WaarBenJij.nu Zakenreis door Europa - Reisverslag uit Chuzhou, China van Marijn - WaarBenJij.nu

Zakenreis door Europa

Blijf op de hoogte en volg Marijn

31 Augustus 2014 | China, Chuzhou

Ni Hao!



De afgelopen dagen ben ik voor werk in 5 verschillende landen geweest (China, Rusland, Duitsland, Spanje en Turkije). Ik heb veel gezien, veel gereisd, veel vlieguren gemaakt en ik ben in veel verschillende plaatsen geweest. Omdat ik erg druk was met werken en genieten, kwam ik er niet aan toe om een verslag te schrijven, hoewel het leuk was geweest om na elk land een verslag te posten. Hier alsnog een samenvatting van de avonturen.



Rusland – St. Petersburg:

Hoewel de spanning tussen Rusland en de rest van de wereld hoog zijn opgelopen de afgelopen weken, was ik erg benieuwd wat hiervan te merken was in Rusland. Begin deze maand vloog ik via Moskou naar St. Petersburg. Van Moskou heb ik weinig gezien, alleen het vliegveld.



St. Petersburg was een prachtige stad. Ik had een hotel op de Nevsky Prospect (het centrum van St. Petersburg, met alle bekende toeristische plaatsen omliggend). St. Petersburg is qua architectuur de mooiste stad die ik ooit heb gezien; de gebouwen zijn prachtig met vaak gouden torentjes en een gigantische omvang.



Het werken in Rusland, was ook anders dan in Nederland of China. De cultuur is erg verschillend, maar een interessante ervaring om in zoveel landen te mogen presenteren en betrokken te zijn met projecten. Misschien interessant om te weten; na een succesvolle presentatie in Duitsland (in mei 2014), ben ik naar alle bovengenoemde landen gestuurd om hier dezelfde presentatie te doen en daarnaast onderzoek te doen welk besparingspotentieel er in de andere fabrieken is.



Spanje – Barcelona & Pamplona

Voordat ik in Spanje ben geweest, ben ik in Duitsland geweest, maar in het ‘dorpje/stadje’ was weinig te beleven. ’s Nachts vloog ik vanaf Sint Petersburg naar Frankfurt en heb vanaf daar een auto gehuurd om gelijk door te rijden naar de meeting; dit was een strakke planning, de vergaderingen waren interessant, maar verder was het regenachtig, koud en saai in Duitsland.



Vrijdagavond vloog ik naar Barcelona, waar ik ook het weekend heb doorgebracht. Ik heb samen met Tom van de Beek (oud-Voorthuizenaar) een trip gemaakt door de stad op zijn scooter en verder heerlijk gegeten, gefeest in de avond en lekker op het strand gelegen.



Nadat ik weer bijgekomen was van de stevige kater, vertrok ik ’s avonds met de huurauto naar Pamplona. Halverwege was de batterij van de navigatie op en lukte het niet om het weer op te laden. Na een telefoontje met Tom wist ik ongeveer hoe ik moest rijden en in Pamplona heb ik in het Spaans de weg gevraagd naar mijn hotel.



Pamplona was overigens ook geweldig; dit is trouwens de stad waar jaarlijks 6 stieren worden losgelaten op straat. Het eten is er heerlijk en het Spaanse cultuurtje ligt me ook wel. Eén van de avonden ben ik met collega’s wezen eten en de andere avond ben ik alleen op pad geweest. Toen ik door had dat de dames in het restaurant een beetje aan het flirten waren, flirtte ik een klein beetje terug en ben ik daarna door gegaan naar een bar in Pamplona. Toen ik een biertje bestelde in het Spaans hadden de mensen daar gelijk door dat ik geen Spanjaard was. Omdat ze slecht Engels spraken, sprak ik Spaans, gemixt met wat woordjes Engels en heb ik een fantastische avond gehad. Het was een latertje en de volgende dag moest er weer gewerkt worden, maar de volgende dag had ik ook 4 uur de tijd om bij te komen in de trein vanaf Pamplona naar Barcelona en de volgende morgen vloog ik naar Istanbul.



Turkije – Istanbul and Cerkezköy

Afgelopen donderdag kwam ik aan in Istanbul en ben ik opgepikt door de chauffeur om vervolgens door te rijden naar het kleine plaatsje Cerkezköy, waar ik de volgende dag moest werken. Na een mooie werkdag werd ik door de chauffeur weer naar het hartje van Istanbul gebracht, waar ook mijn hotel stond en waar ik het weekend ben verbleven.



Het weekend Istanbul was top. Ik heb zaterdagmorgen twee willekeurige boten gepakt en ben naar een prachtig eiland geweest en heb hier heerlijk gezwommen. Ik ben dus met de boot van het Europese deel van Istanbul naar het Aziatische deel van Istanbul gevaren. ’s Avonds heb ik wat van het nachtleven gezien en zondag de tijd gehad om lekker bij te komen met het genot van een lekker visje en heerlijk weer op het terras aan zee.



Met werk verliep ook alles voorspoedig en alle presentaties en projecten gingen goed. Ook heb ik was specifiek onderzoek gedaan met een leverancier over de realisatie van een project dat ik ook in China gedaan heb; de verwachting van dit project is een enorme kostenbesparing en wellicht moet ik hiervoor nog een keer naar Turkije.



Ook heb ik de laatste dag één van de managers ontmoet die over vier weken zijn nieuwe functie in München zal starten als verantwoordelijke voor Energiebesparing wereldwijd. Hij wou mij daarom graag ontmoeten, omdat hij al via verschillende mensen over mij gehoord had.



Over de presentatie die ik presenteerde aan hem, was hij erg tevreden en hij vroeg of ik zin had om een hapje te eten in de avond voordat mijn vlucht vertrok. Na het eten aan zee in een mooi restaurant, hebben we een pilsje gedronken in zijn prachtige villa. De villa had drie verdiepingen, velen slaapkamers, badkamers, etc. en een prachtig uitzicht over de stad.



Sinds gisteren nacht ben ik weer in China en ik blijf tot zondag in Shanghai en zondagavond ga ik weer terug naar Chuzhou om vervolgens weer te werken in China en een rapport op te stellen over de zakenreis.

  • 31 Augustus 2014 - 10:29

    Aalt En Reina:

    Hoi wereldreiziger, wat heb je weer veel mee gemaakt.Vind je Holland nog wel leuk, na al deze reisjes? Hoop van wel hoor. Succes.

  • 13 November 2014 - 11:46

    Marjan:

    Hey wereldreiziger..
    Hoe is het daar.. het is zo stil aan de overkant ik dacht ik ga hem ff een berichtje sturen!
    Hoop dat je het nog steeds naar je zin hebt daar!

    Groetjes uit Harderwijk!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Chuzhou

Marijn

Welkom op mijn persoonlijke pagina, waar ik mijn reiservaringen met jullie zal delen!

Actief sinds 30 Dec. 2011
Verslag gelezen: 1140
Totaal aantal bezoekers 97541

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: